Jdi na obsah Jdi na menu
 


Kontakty + PORADNA

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Pokud si přejete něco mi sdělit, můžete mi poslat SMS nebo e-mail,
nebo využít "návštěvní knihy".

 

Můj telefon: +420 777 935 537 (prosím, pouze SMS)

 

Můj e-mail: lukas@modernizpev.cz     
---------------------------------------------------

Diskusní fórum PŘEMÍSTĚNO!

Další příspěvky pište, prosím, sem: https://peveckaporadna.cz/
  
  

Navštivte nás na Google+

 

Komentáře

Přehled komentářů

Mám šanci?

(Jitka, 1. 1. 2011 11:00)

Dobrý den,
je mi 46 let a hraji na kytaru. Se zpěvem mám ale obrovský problém. Když zpívám potichu, myslím, že intonuji dobře, i rozsah není tak špatný, ale když chci zpívat hlasitěji, aby mě bylo slyšet, už hlas neudržím ve správné poloze a ve vyšších polohách zní nepříjemně škrceně. Objednala jsem si Vaše uvolňovací CD, myslíte, že mi pomůže aspoň částečně můj problém odstranit?
Děkuji za odpověď.

RE: Karolína

(Lukáš Jindra, 29. 12. 2010 22:32)

Dobrý den,
každý zdravý ženský hlas při správně vedeném pěveckém školení musí časem dosáhnout rozsahu minimálně 3 oktáv. Neznám váš zdravotní stav a neznám pěvecké problémy, se kterými se potýkáte. Jedna oktáva je opravdu málo, ale nebojte, pokud nemáte nějaký zásadní zdravotní problém (to už byste o něm jistě věděla), váš rozsah se jistě bude postupně rozšiřovat, pokud budete dělat správná pěvecká cvičení. A to jak směrem nahoru, tak i směrem dolu. Vydržte a pilně cvičte. :-)
Samozřejmě je možné, že za vaším problémem může do jisté míry stát tréma. S trémou se potýkáme do určité míry všichni. Je třeba si na její přítomnost zvyknout. Ale samozřejmě by neměla být příliš veliká, aby ovlivňovala kvalitu výkonu. Jak trému omezit? Nejlepší je, být dobře připravena tak, abyste si byla zpívanou písní zcela jista, že ji dobře umíte - tedy poctivě doma cvičit a svědomitě se připravovat. Každá nejistota pak způsobuje nárůst trémy. Je také dobré zvykat si na zpěv před lidmi - tedy jak jen to jde, zkoušet zpívat veřejně. Ke zklidnění před výkonem potom pomáhají dechová cvičení - např. stačí si sednout nebo stoupnout někde, kde budete mít alespoň trošku klidu a udělat si pár pomalých hlubokých nádechů a výdechů. Nejenom, že se tím částečně zklidní váš tep, ale také si rozhýbete a uvolníte bránici nezbytnou ke zpěvu, která někdy vlivem trémy přestává správně pracovat.
Tak vám držím moc palce!!!
A kdybyste dlouhodobě měla pocit, že se ve zpěvu nezlepšujete, napište mi a stavíte se u mě na jednorázovou konzultaci. Až si vás poslechnu, zkusíme přijít na to, co by pro vás bylo nejlepší. :-)
Lukáš Jindra

Karolína

(Karolína, 29. 12. 2010 20:03)

Dobrý den, je mi 16 a chodím k učiteli zpěvu, ale mojí brzdou je tréma a stres. Učitel mě chválí, ale můj rozsah je jenom jedna oktáva sice do výšky ale ne mocy vůbec mi nejdou zpívat nízké tóny jsem z toho neštastná, je možné se nějak naučit zpívat nízké tóny a vyšší než dokážu?

RE: Dotaz

(Lukáš Jindra, 24. 12. 2010 2:25)

Dobrý den,
určitě jako první je nutno správně ovládnout techniku dechu. Tato problematika je ale poněkud obsáhlejší a navíc se těžko vysvětluje na dálku. Buď se stavte za mnou nebo si najděte nějakého dobrého pedagoga, který vás do této problematiky zasvětí. Správné vedení dechu je základ - bez něho nejde správně intonovat, zpívat nahlas, zpívat vysoko, zpívat barevně, ani zpívat zdravě!
Co se týče problematiky nosového tónu, to už jsme zde rozebírali s jiným kolegou, tak se jen projděte historií dotazů. :-)
Až ovládnete správně dech, bude dobré začít trénovat hlas nějakým základním typem hlasových cvičení, např. "Popová cvičení 2", která nabízím pro zájemce na CD - pro více informací si klikněte na této stránce na záložku "PRO VÁS: Hlasová cvičení na CD".
Přeju krásné vánoce! :-)
Lukáš Jindra

Dotaz

(David, 24. 12. 2010 0:24)

Dobrý den, je mi 15 let a mám velice kladný vztah k hudbě. Až ted jsem si uvědomil jak moc a pořídil jsem si kytaru tím pádem jsem začel i zpívat. Myslím si že nemám problém poznat falešné tony , ale přijde mi že zpívat moc neumím :( chtěl bych se tedy zeptat jak mám trénovat , jak správně dýchat, občas mi přijde , že zpívám až moc přes nos, tak jak to odstranit, a co dělat pro to abych se zlepšoval , dík :)

RE: Dotaz

(Lukáš Jindra, 23. 10. 2010 22:33)

Dobrý den,
navštěvovat mě je možné, nicméně varianta A i B je už rozebrána a varianta C je k dispozici už jen v popoledních hodinách - odpolední a večerní jsou beznadějně zaplněny. Tedy pokud nemůžete chodit cca kolem 14 hodiny, můžu vás zatím dát do svého seznamu čekatelů. Pokud můžete chodit takto brzo, tak je možné, že na vás tak 2x do měsíce nějaká ta hodina vyzbyde. :-)
Lukáš Jindra

Dotaz

(Rudy Gabriš, 21. 10. 2010 4:37)

Dobrý den/večer ! Je možné navštěvovat Vás nějak soukromně (varianta C)? Mám nepravidelnou práci, takže pro mne by byly vhodné kurzy 3x do měsíce, pokud Vás tedy lze navštěvovat. Děkuji za odpověď.

RE: doba

(Lukáš Jindra, 28. 9. 2010 23:19)

Ahoj, dobrý den,
na tuto otázku nikdo nemůže seriózně odpovědět. Je to zcela individuální závislé na obrovském množství faktorů. Také záleží na tom, co si kdo představuje pod pojmem "dobře zpívat".
Obecně je to ale tak, že ať už člověk dělá jakýkoli obor, pokud chce být opravdu dobrý, měl by se vzdělávat celoživotně. Nejlepší zpěvaci světa chodí celý život alespoň jednou za čas na občasné konzultace k hlasovému odborníkovi. Já jako pedagog a zpěvák se také stále snažím zdokonalovat a např. jezdím občas do zahraničí na konzultace hlasových technik a stále mám co objevovat a učit se a stále si myslím, že nevím a neumím všechno a stále si myslím, že mohu zpívat ještě líp.
Teď když to s trochou nadsázky shrnu - pokud chcete být dobrý, měl byste se učit celý život!
Když to vezmu z jiného konce - vemte si, že zpěváky by měly "vyrábět" konzervatoře. Když se tam člověk hlásí, obvykle má za sebou už pár let školení, protože konzervatoře jsou výběrové školy a jen tak někdo z ulice by se tam neměl dostat. Poté studium trvá 6 let. A ani po absolvování konzervatoře mnozí studenti ještě nemají ty potřebné kvality... Ale je fakt, že ve světě jsou už modernější metody výuky, než které se tradičně používají u nás a s jejich pomocí se dá docílit výsledku podstatně rychleji - řekněme že šikovný žák se těmito metodami může naučit totéž místo 6 let třeba jen 1-2 roky. Ale stále tomu musí něco předcházet a něco následovat. A mnozí se na konzervatoř nikdy nedostanou...
Prostě tato otázka nemá odpověď.
Nejlepší rada - začněte chodit k pěveckému pedagogovi. :-)
Přeju hezký den.
Lukáš Jindra

doba

(mandy, 27. 9. 2010 23:39)

za jak dlouho se naučí člověk dobře zpívat?

RE: Prosba o radu

(Lukáš Jindra, 21. 9. 2010 15:45)

Přeju hezký den,
je pravda, že i v letošním školním roce mám narváno a v prvním trimestru (tj. říjen až prosinec 2010) už nikoho dalšího přijímat na sólové hodiny u mě nebudu.
Ale právě proto, že je o výuku u mě takový zájem, od letošního roku jsem rozšířil svou působnost a přijal další lektory, kteří splňují mé určité představy o kvalitách (aby byly vyšší než ve školách, ve kterých jsem dříve učíval). Neboť kvalita výuky je u mě na prvním místě.
Mí kolegové učí jiné doplňkové kurzy, ale podle toho, co říkáte, by se právě ty vám mohly hodit! :-)
Např. spolupracuju s muzikálovou sólistkou Renátou Podlipskou, která od letoška vyučuje kurz Interpretace - což je něco zcela odlišného např. od klasického zpívání. Pak můj další kolega Honza Marek vyučuje Korepetici a Frázování se zaměřením na správné stylové frázování anglické hudby, což Češi velmi často podceňují a pak je na nich slyšet, že nejsou rodilí mluvčí. Další má kolegyně Alena Dobrovolná vyučuje kurz Improvizace, což je v populární hudbě velmi nezbytná složka, co by každý zpěvák měl alespoň trochu ovládat.
A co se techniky týče, když se mi občas něco uvolní, třeba byste ke mě zvládla zaskočit třeba jednou do měsíce. A nebo základy oné moderní světové techniky, o níž píšete, vám může dát právě má kolegyně Alena Dobrovolná, s níž do Kodaně pravidelně jezdím sbírat zkušenosti.
Poslední, co vám můžu nabídnout, je zápis do mého seznamu čekatelů na sólové hodiny u mě a až se mi uvolní místo, ozvu se vám.
Tak to promyslete. :-) Mrkněte na záložky "Škola moderního zpěvu", "Lektoři ŠMZ" a "Ceník ŠMZ". V případě zájmu mi pošlete mail nebo SMS.
Lukáš Jindra

Prosba o radu

(Barbara, 21. 9. 2010 9:58)

Dobrý den Lukáši,
již jsem o vaší skvělé technice výky slyšela hodně, ale je mi známo, že není jednoduché se pod vaši taktovku dostat, z důvodu Vaší velké vytíženosti.
I přesto bych Vás touto cestou chtěla poprosit o radu.Jiř delší čas hledám lektora/ku, která by mne dokázala vyškolit technikou pro moderní zpěv,která se používá v zahraničí.Důvodem toho je, že díky naší tvobě se nevěnujeme českému popu, nýbrž taneční vokálové produkci, kde je technika zpěvu naprosto odlišná od těch, které se učí zde v čechách.V přednesu jde především o odlišné frázování a dynamiku a tak stejně bohatou improvizaci.Vyzkoušela jsem stovky cestiček, jak zde v čechách najít vhodného lektora pro tento žánr, marně.Proto zkouším i cestu přes váš web :)Děkuji za případnou odpověd´a přeji Vám mnoho úspěchů, nejen na hudebním poli :)!!!

RE: Technický dotaz

(Lukáš Jindra, 9. 9. 2010 23:06)

Dobrý den,
toto je termín, který my v popu "naštěstí" nepoužíváme - pojem pochází z některých metod klasického školení hlasu. V těchto metodách, když je někdo označen, že zpívá "nekrytě", znamená to, že nepoužívá tzv. "krytý tón". Krytým tónem někteří operní pedagogové myslí proporčně tvořený tón, co do poměru rezonancí hrudních a hlavových. Jde o to, že je pro začátečníky technicky obtížné zapojit hrudní rezonance do vysokých tónů. Když se to zpěvákovi nepovede, zní mu pak víceméně jen hlavová rezonance a barva hlasu ztrácí tmavost, která je v klasice vyžadována.
U nás v popu se většina zpěváků z velkých výšek vylhává tzv. "falzetem". Stalo se to už tak běžnou záležitostí, že už se nad jeho používáním nikdo nepozastavuje a naopak je už i stylově vyžadován. Nicméně dobří rockoví, souloví či gospeloví zpěváci umějí jít do extrémních výšek tónem zcela proporčním, který neztrácí na barvě, kovovosti ani síle, tak jako falzet.
Snad jsem Vám odpověděl vyčerpávajícím způsobem. :-)
Lukáš Jindra

Technický dotaz

(Jiří, 30. 8. 2010 21:33)

Dobrý den, měl bych takový malý dotaz. Co přesně znamená, když nějaký zpěvák zpívá tóny tzv. nekrytě?
Děkuji předem za odpověď. Jiří

RE: učitel(ka) v Brně

(Lukáš Jindra, 28. 8. 2010 17:50)

Dobrý den,
napište mi na výše uvedenou e-mailovou adresu a pokusíme se tento váš požadavek nějak vyřešit. :-)
Lukáš Jindra

učitel(ka) v Brně

(Martin, 24. 8. 2010 22:55)

Dobrý den přeji,
nevěděl byste o někom, kdo vyučuje zpěv v Brně? Nejde mi o specializaci, mám na mysli prostě někoho, kdo tomu rozumí. Děkuji za případnou odpověď :-)
S pozdravem Martin

RE: Problematika hlasového oboru

(Lukáš Jindra, 28. 7. 2010 14:42)

Dobrý den,
má odpověď je: do určité míry určitě ano! :-) Leč vše je naprosto individuální a tak nedokážu říct o kolik a kam...
Pokud jste ale nikdy nechodil na žádné hodiny zpěvu, je velká šance, že jste třeba ještě nedosáhl na limity svých hlasivek, které jsou dány biologicko-fyzikálně a které překročit nelze.
Hlasivky mají určitou délku, tloušťku a pružnost a tím jsou jim předurčeny základní vlastnosti včetně maximálně dosažitelného rozsahu.
Netrénovaný hlas obvykle nedokáže dosáhnout na úplné hranice svého rozsahu jak nahoře, tak i dole. Zpravidla je ale větší rezerva nahoře než dole - z mé pedagogické zkušenosti to dole bývá většinou max. 2-3 tóny.
Co se hlasového oboru týče, tak při jeho definování často dochází k chybě, protože lidé mají tendenci hlasový obor určovat podle rozsahu. Ten však není směrodatný - trénovaný školený hlas každého zpěváka by měl časem dosáhnout 3 oktáv a tím pádem víceméně podobných hloubek i výšek (ale berte tuto větu s určitou rezervou). Směrodatný ukazatel pro určení hlasového oboru je těžiště hlasu! Tím je myšlena oblast rozsahu, kde se vám bude nejlépe zpívat, kde vám to bude nejlépe znít. Tedy mohou být dva lidé s úplně stejným tříoktávovým rozsahem, s úplně stejným nejhlubším tónem a s úplně stejným nejvyšším tónem - ale jeden z nich bude mít těžiště hlasu nahoře a druhý ho bude mít dole. A tak tito dva zpěváci, ač s naprosto identickým rozsahem, budou mít zcela odlišné hlasové obory - jeden může být klidně tenor a druhý bas...
Tedy, pokud nejste školený zpěvák, je možné, že jste ještě těžiště svého hlasu neobjevil. Možná po získání správné dechové a hlasové techniky, se váš hlas posune o něco níž a vaše hlubší tóny se stanou znělejší a vy se ze současného lyrického barytonu stanete basbarytonem. Rozhodně byste nebyl první. Ale slíbit vám to nemohu, jen říkám, že to není vyloučené. Bude záležet na tom, jaké máte ještě skryté nevyužité rezervy ve vašem hlase a jestli zvolíte správnou hlasovou metodu, která vás k vysněnému cíli dovede...
Počítejte jen s tím, že školení operního hlasu trvá pár let intenzivní práce, než se nějakého výsledku doberete. A pokud potom zjistíte, že to těžiště je přeci jen nahoře, tak nezoufejte - opera skýtá strašně moc krásných árií pro všechny hlasové obory - naučte se mít rád svůj hlas a z jeho polohy udělat přednost a vybírat si pro něj ten nejvhodnější krásný repertoár. :-)
Držím palce ve vašem nadcházejícím mnohaletém úsilí a ať se naučíte mít svůj hlas rád! :-)
Lukáš Jindra

Problematika hlasového oboru

(Jan, 27. 7. 2010 17:20)

Dobrý den,
měl bych takový malý dotaz. Před několika měsíci jsem objevil kouzlo opery. Doma se snažím napodobovat (ačkoliv jsem se zpěvu dosud nikde neučil) některé operní umělce, zejména Eduarda Hakena a Karla Bermana. Jsem stár sotva jednadvaceti let a sám bych se klasifikoval jako lyrický baryton, který, pokud se nepletu, je spíš blíže tenoru. Je, prosím, vůbec možné se tréninkem přecvičit na bas nebo alespoň basbaryton? Mám totiž pocit, že jsem narazil na jakési přírodní limity, které nelze překonat. Nejnižší tón, který vyzpívám nebo lépe řečeno vydám je velké E - a to ještě jen po ránu a při nízké hlasitosti. Je teoreticky nějaká naděje posunout můj hlasový rozsah o dva až tři tóny dolů, posílit svůj hlas v nejnižších polohách a získat celkově znělejší hloubky? Předem děkuji za případnou odpověď.

RE: zpěv

(Lukáš Jindra, 17. 7. 2010 15:02)

Dobrý den,
záleží na tom, co pro vás znamená slovo "výšky". Trend doby je: čím výš, tím lépe. Neříkám, že je to dobře nebo špatně. Ale vede to k tomu, že skoro všichni usilují o vysoké tóny. A věc se má bohužel tak, že čím je vyšší tón, tím je náročnější na techniku. S dokonalou technikou můžete zazpívat závratné výšky krásně znějícím sytým barevným plným tónem a nenechávat to jen na falzetu, který většina lidí užívá jen jako z nouze ctnost. (Tím ale nechci říct, že bych snad měl něco proti falzetu - je dobré ho také ovládat, aby měl zpěvák co nejvíce výrazových prostředků. Ale dosáhnout té samé výšky plně sytým hlasem je daleko větší umění.)
Ale než se k takovým výškám propracujete, musíte nejdříve důkladně zamakat na dokonalosti dechové opory, dokonale uvolnit hrdlo a dokonale ovládnout pěveckou techniku. A je to... ;-)
Neznám ale vaše dispozice, vaši současnou úroveň, vaše současné limity a vaši laťku, kterou jste si vytyčil... Vše je navíc velmi individuální, takže nedokážu říct, za jak dlouho se vám to může podařit. Jediné, co vám můžu říct, je to, že závratných výšek může dosáhnout každý, pokud má pevnou vůli, opravdovou trpělivost, velikou píli a kvalitního učitele.
Tak vám moc držím palce, ať těch vytoužených výšek brzy dosáhnete.
Lukáš Jindra

zpěv

(zpěvák :D, 16. 7. 2010 19:56)

dobrý den co ma dělat abych dokázal vyzpívat větší výšky. díky

RE: zpěv

(Lukáš Jindra, 14. 7. 2010 12:10)

Přeju hezký slunný den,
určitě není pozdě váš hlas dále rozvíjet. To, že jste pila alkohol a kouřila, není problém. Co si budeme nalhávat - to dělá 90% profesionálních zpěváků. :-)
Horší to ale bude s mými časovými možnostmi, protože já mám permanentně narváno a ještě mám obrovskou spoustu čekatelů na uvolněné místo...
Ale něco bych pro vás přeci jen měl - já teď učím i přes léto, kdy neprobíhá standardní školní rok. A zájemců o zpěv v létě je vždy málo a proto mi zbude čas i na žáky, kteří se ve školním roce nemají šanci ke mně dostat. Tedy, pro začátek vám mohu nabídnout pár hodin v rozmezí červenec-září a pak vás buď zapíšu do svého seznamu čekatelů a nebo vás předám své kolegyni, která vás po dohodě zatím povede než se mi pro vás uvolní místo. :-)
Máte-li o takovouto spolupráci zájem, napište mi na můj mail a připište telefonní číslo.
Přeju krásné léto!
Lukáš Jindra


« předchozí

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15

následující »