Jdi na obsah Jdi na menu
 


Kontakty + PORADNA

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Pokud si přejete něco mi sdělit, můžete mi poslat SMS nebo e-mail,
nebo využít "návštěvní knihy".

 

Můj telefon: +420 777 935 537 (prosím, pouze SMS)

 

Můj e-mail: lukas@modernizpev.cz     
---------------------------------------------------

Diskusní fórum PŘEMÍSTĚNO!

Další příspěvky pište, prosím, sem: https://peveckaporadna.cz/
  
  

Navštivte nás na Google+

 

Komentáře

Přehled komentářů

RE: klasický projev + vysoké tóny

(Lukáš Jindra, 30. 10. 2011 1:52)

Dobrý den ještě jednou.
Ono se opravdu těžko posuzuje na dálku. Neslyšel jsem, jak váš hlas zní a nevím, jak vás přesně vaše pedagožka vyučuje. Nevím, zda její výuka je vyloženě typicky operní, nebo jestli je to už pokrokovější paní, která rozumí modernímu zpěvu a z klasických základů pouze vychází. Proto bych nerad dělal nějaké závěry typu „jejím vedením nikdy nedosáhnete rockové barvy, jděte jinam“.
Pokud ale v horní poloze pěstujete klasický operní „hlavový rejstřík“, tak ať budete jednou „barvit“ sebevíc, docílíte jen jiné barvy téhož „nerockového“ rejstříku. Abyste vyzpívala výšky rockově, musíte se naučit jiné nastavení v krku.
Tedy buď vaše pedagožka o tom ponětí má a až budete mít zažity správné základy, tak vám tento trik odhalí a nebo se bude spoléhat jen na to, že jste „napodobovací typ“ a že si na to jednou přijdete sama. Nevím – nedokážu na dálku posoudit. Musel bych vás slyšet. Asi už vám v tuto chvíli nedokážu poradit víc než, pořiďte si vybavení na komunikaci po Skypu a ukažte mi váš zpěv prostřednictvím mé internetové výuky. :-)
Co se týče tónu c2 (v Americe značeném jako C5), ten musíte s dobrou technikou zazpívat i „hrudním rejstříkem“.
Pro mnohem vyšší tóny pak existují kromě „hlavového rejstříku“ ještě další 2 cesty, jak toho dosáhnout, ale musíte změnit nastavení v těle – viz curbing a belting/edge na stránkách, které jsem vám doporučil.
Co se týče tzv. „smíšeného rejstříku“, to se liší pedagog od pedagoga, co to vlastně ve skutečnosti je. Někdy je to jen „barvený“ hlavový rejstřík, někdy je to „něco mezi“, což může být někdy náchylné na netechnické zacházení, někdy se to ale může blížit curbingu až beltingu/edgi... To bych vás a vaší pedagožku opravdu musel slyšet.
Držím vám palce ve vašem hledání! :-)
Lukáš Jindra

Re: RE: klasický projev + vysoké tóny

(Lenka, 30. 10. 2011 22:49)

Teoreticky bych se mohla dostat mezi 17-21.11. do Prahy. Ale to je asi moc krátká lhůta na to, sjednat si u Vás sezení, (tedy spíš stání) ? :-) Děkuji.

Re: Re: RE: klasický projev + vysoké tóny

(Lukáš Jindra, 31. 10. 2011 10:21)

Napište mi, prosím, na můj výše zmíněný e-mail svoje telefonní číslo a potvrďte, zda byste mohla přijet 17.11. - zbyly mi tam 2 vyučovací hodiny od 14:30+15:15.

vysoké tóny

(Lenka, 29. 10. 2011 23:21)

Chápu, že "belting" je něco jako "vypíchnout" jakýmkoliv způsobem ty vysoké tóny, za kterýma je čísílko 5 :-). Ale teď jde o to, zda toho dosahují smíšeným rejstříkem. Nebo co kde jak musí udělat v tom krku či kde. Hruďákem to snad ani není fyzicky možné?? Nebo to už chce nějakou speciální techniku a tudíž i zcela jiný typ lektora než učitelku klasiky... :-) Nevíte prosím o někom v Brně?

klasický projev

(Lenka, 29. 10. 2011 13:27)

Dobrý den, děkuji Vám za odpověď. Moc ráda bych jela na onen seminář, ale bohužel nemám možnost. Disponuji dvěma malými dětmi :-) a nemá kdo hlídat.
Co je pro mě aktuální otázka, související s tím belting (edge), atd., je to, že já nějak vyřvu maximálně C (nevím kolik, zdá se že jsou různá číslování),je to neznělé, slabé, nedrží to, nějakým cvičením je asi možné docílit, aby to ještě hrudní C znělo pěkně, ale co ta spousta dalších vyšších tónů. Jsem odsouzena pouze k hlavovému tónu? Konec hrudního registru je pevně daný? Jenom doplním, zapomněla jsem ve svých dotazech úplně na „smíšený rejstřík“. To jsou hlavové tóny, které se mi podaří nějak cvičeníma zesílit, o tom nepochybuji. Ale pochybuji o tom, zda tyto vysoké smíšeně-rejstříkové tóny budou znít jinak než klasicky (operně, sborově) nebo jak vlastně. Popově a rockově určitě ne :-). Až to budu mít dobře natrénované, řekněme za rok, rok a půl, budu si to umět automaticky zabarvit, jak budu potřebovat? Samozřejmě mám přesnou představu, jak v té které písni znít a hlavně jak neznít, jak naznačujete o tom napodobování. Snažím se vyhnout „klasickému“ projevu, ale při těch cvičeních, zdá se, je to nutné, než se to dostane do krve....

Paní učitelka mě přesvědčuje, že ani ty světové zpěvačky to neberou hruďákem. Že to všechno je smíšeným rejstříkem (tedy tím rezonujícím zesíleným hlavovým), ale zní jim to tedy dokonale, a hlavně "hrudně" :-). Jestli mi napíšete, že je to přesně takto, tak budu spokojena a budu pilně pilovat "klasiku", a až už to bude najeté, začnu zabarvovat.

techniky zpěvu

(Lenka, 26. 10. 2011 14:45)

Co se týče druhů technik - vím, že existuje rock, pop, opera, rap, jazz atd.... Ale čím v hlase nebo v dýchání nebo v rezonanci změním tu techniku, kterou použiju pro tu kterou techniku? :-)))

Belting

(Lenka, 26. 10. 2011 14:27)

A na tu nejdůležitější otázku jsem zapomněla: jaktože všichni zpěváci (teď myslím ty známé), ve vysokých polhách zní, jakoby zpívali ještě hrudním rejstříkem? Když najedu na youtube a zadám Belting, tak se objeví nespočet zpěvaček používajících Belting, a přitom se jedná o vysoké tóny, které mně připadnou jako normálně hruďákem vyzpívané vysoké tóny, zatímco tam já hruďákem nikdy nedosáhnu tak vysoko. Paní učitelka tvrdí, že až budu mít silný a vytrénovaný hlavový rejstřík, taky si ho budu umět zabarvit tak, aby zněl jako hruďák... Tak jsem zvědavá. I na Vaši odpověď :-).

belting, hlavový tón, techniky zpěvu

(Lenka, 26. 10. 2011 14:12)

Dobrý den... Tak se k Vám vracím a navazuji na svou otázku z června 2011 ohledně "Belting". Pořád chodím za paní učitelkou, a zase mám o něco jasněji... Nicméně. Pro naše účely zatím používáme 2 termíny: hrudní rejstřík a hlavový rejstřík. Nic jiného neexistuje. Čili snažíme se 1) dostat rezonanci do přední části obličeje 2) zjemnit hruďák 3) vysoké tóny nedosažitelné hruďákem vyrobit hlavovým tónem, který za těmito účely zesilujeme správnou rezonancí.
A teď. Vy říkáte, že technik je spoustu. Můžete mi prosím poradit, jaké další techniky kromě těchto dvou ještě tedy existují? Moji kapelníci se obávají, abych za 2 roky školení u paní učitelky nazačala mít pro kapelu nepoužitelný "konzervatorický" projev. Chci zpívat rockové písně, popové, a prostě všechno. Vystačím si zatím tedy se znalostí dvou výše zmíněných a prozatímním posilováním výše popisovaného.
1. Paní učitelka říká, že až se naučím pracovat s dechem a dostane se mi do krve rezonovat "maskou", pak už můžu zpívat jakýkoliv styl.
2. Jen mi prosím zkuste prozradit, jaké jsou ty nespočetné techniky zpívání.
Protože poslední dvě věty si jakoby protiřečí.
Předem moc děkuji!!

zpěv

(Josefina , 23. 10. 2011 19:46)

Dobrý den, již mnoho let mne láká klasický zpěv, ale nikdy jsem nenašla odvahu na nějakou hodinu to jít zkusit. V prosinci mi bude už 16 let, se zpíváním mám prakticky nulové zkušenosti. Jako malá jsem docela pěkně zpívala, ale nyní po dvou letech bez jakékoliv hudební výchovy a předchozím přístupu naší paní profesorky "vy, co na nic nehrajete si dělejte co chcete" se obávám, že už asi ani nic moc neuzpívám. Můj sen však stále přetrvává a já bych se chtěla zeptat, zda-li by byla nějaké naděje, že bych se zpívat ještě naučila. Je mi jasné, že to asi nikdy nebude takové, jako kdybych od malička chodila někam do Lidušky, ale spíš jen tak pro radost, čistě z lásky ke klasické hudbě :)

Re: zpěv

(Lukáš Jindra, 24. 10. 2011 10:26)

Přeju hezký den,
myslím, že vaše obavy jsou zbytečné. V 16 letech jste stále ještě mladá a vůbec není pozdě "začít" se zpíváním. Ale sama tvrdíte, že jste dřív zpívala, takže to vlastně začátek nebude, jen se k tomu po dvouleté pauze vrátíte.
Já si naopak myslím, že teď je ideální doba se do toho pořádně pustit. Touto dobou už máte po mutaci a váš hlas začíná získávat zralejší charakter, tedy takový, co už budete mít celý život. Zpívání před mutací je dobré pro celkový rozvoj muzikality dítěte a pro základní ovládnutí hlasu. Ale není to nic, co by se nedalo dohnat po mutaci. Třeba já opravdu začal zpívat až ve 20 letech - předtím jsem nikdy nikde nic nezpíval, jen doma v pokojíčku jsem si pobrukoval s oblíbenými nahrávkami. :-)
Osobně zastávám názor, že před mutací nemá smysl s dětmi dělat něco víc než jednoduché písničky a jednoduchá cvičení. Jelikož během mutace hlasivky v krátké době radikálně povyrostou, změní se tím zásadně fyzikální vlastnosti hlasivek a vlastně se jakoby jede "od nuly" znova. Teprve, když je hlas usazený, má smysl začít seriózně budovat pěveckou techniku, protože to, co bylo do mutace, bylo jen "dočasné" a to co vybudujete po mutaci, je už "napořád".
Navíc práce na hlasové technice v období mutace (u dívek přibližně cca mezi 11-14 lety) může být pro hlas dokonce škodlivá, proto je lepší v této době s hlasem opravdu "nic velkého" nedělat.
Shrnu to: jste v ideálním věku pro to, začít budovat pěveckou techniku.
Tedy směle do toho! :-)
Držím palce!
Lukáš Jindra

:-)

(Luboš, 11. 10. 2011 20:24)

Dobrý den, chci se zeptat, jsem baryton, vyzpívám asi od g1-f3 (někdy třeba až g3, ale určité neudržím na teto výšce dlouhý rovný ton, zní to hrozně) - tzn. že asi 2 oktávy - a píšu rozsah plným hlasem, falzetem se dostanu výš ale ten je taky hrozný, slabý, nevím proč - může to být nedomykavostí hlasivek? Nevím jestli ji mám, ale někdy mi ten hlas dělá v písničkách takové divné věci. Třeba když zpívám tak mi to na slabice uplně zachraptí. Ve výškách mi to chraptí pořád, ale nemám problém s tím ten chraplák oddělat, jde to když na to myslím. No to je jedno, hlavně jsem se chtěl zeptat, jestli ten rozsah může jít ještě výš. Musím si všechny písničky dávat dole, třeba víc jak ton a půl ne, to bylo tak nejvíc zatím. Tak to je má otázka, protože mě to nebaví to pořád dávat dole. Ale něco třeba nedávám, ale pravidelně to dávám minus ton, skoro vše. Tak snad se v tom vyznáte, díky.

Re: :-)

(Lukáš Jindra, 12. 10. 2011 10:30)

Přeju hezký den,
je velmi těžké provádět diagnostiku „na dálku“, když vás neslyším. Původců problémů může být více. Ale většinou za ně může špatná pěvecká technika, zejména práce s dechem.
Nedomykavost se obvykle projevuje dyšným tónem, člověk nemůže zpívat pořádně nahlas, obtížně se dostává do výšek a zpěv ho unavuje, z čehož může nakonec až začít chraptit.
Nechtěný chrapot se ale nejčastěji objevuje při sevření v krku způsobeném špatnou pěveckou technikou. A jakmile člověk začne pracovat technicky správně, chrapot mizí.
Není ale vyloučen ani zdravotní problém, takže pokud máte problémy, neváhejte navštívit foniatra, který vám buď vyléčí existující zdravotní problém a nebo vám tuto eventualitu vyloučí, což pro vás bude znamenat, že je nutno vyhledat hlasového pedagoga, který vás navede na zdravé používání hlasu.
Jak říkám, je těžké soudit na dálku, kde je váš problém, ale když říkáte, že dokážete nechtěný chraplák odstranit, když na to myslíte, tak by to mohl být třeba jen problém vaší techniky zpěvu. To, že falzet bývá v počáteční fázi studia zpěvu slabý, není nic neobvyklého, chce to jen trénink.
Úplně mi „nesedí“ váš rozsah, který píšete. Noty pro mužské hlasy se píší o oktávu výše (stejně jako třeba u kytary), aby se nemusely psát v basovém klíči. Proto dost často říkají muži své rozsahy o oktávu výš, než ve skutečnosti znějí. Budu-li tedy váš rozsah brát o oktávu níž, tedy g-f2, připadá mi to stále jako dětský rozsah. Neuvedl jste mi svůj věk, tak usuzuju dle rozsahu, že máte ještě před mutací. Pak by také problém občasného chraptění mohl souviset s počínající mutací. Zralý barytonový hlas musí dole končit ve velké oktávě a nahoře se považuje obvykle za standard, když má baryton v plném hlase dobře znějící g1 (dobře vytrénovaný baryton může samozřejmě plným hlasem i výše).
Takže váš problém s písničkami může třeba být ten, že vy se svým ještě nezmutovaným hlasem zpíváte mužské písně o oktávu výš, než originální interpret a pak už je to na vás někde pochopitelně vysoko.
Ale neslyšel jsem vás – všechno toto jsou mé domněnky „na dálku“. Třeba se alespoň v některých mých postřezích najdete. Nevím, odkud jste – jste-li z nějakého malého místa, kde nejsou pěvečtí pedagogové, můžeme udělat někdy konzultaci po Skypu a rozlouskneme, kde je váš problém. :-)
Mějte se hezky!
Lukáš Jindra

Re: Re: :-)

(Luboš, 14. 10. 2011 22:39)

Díky, zkusím ještě reagovat. Uvidím zajdu k tomu foniatrovi, jsem celkem zvědavý, dyšný ton nemam, prave ze mi rikaji lidi, ze mam velmi dobře posluchatelna barvu hlasu - a právě že mám až moc silný hlas. Do výšek se dostanu v pohodě, nejčastěji mi ten hlas chraptí v těch nejvyších tonech, neboli to nic. Něco takového http://www.youtube.com/watch?v=dFKMSP5WKeg všimněte si že když se slečna ve 2:40 do toho opře tak ji to tam chraptí. A tak bych to viděl aj u mě. Nízko to chraptí jen na určité slabice v určité písni, nevím, jak to popsat. S tím rozsahem, asi jsem to nějak neprofesionálně napsal. Myslel jsem tím, že první ton který zazpívám je g, dojdu do c, od c zase do c, a pak od c do toho f až někdy g... Nevím jak to napsat. Když si na klavíře zmáčknu g, tak to je nejnížší, další g o oktávu výš vyzpívám, a další g o oktávu výš, vyzpívám, ale už to je poslední ton ktery tam vejde. Je mi 18 tak snad už po mutaci mám. Jsem z Rýsova.

Re: Re: Re: :-)

(Lukáš Jindra, 16. 10. 2011 23:15)

Pokud nemáte dyšný tón a naopak velmi silný hlas, tak to asi nedomykavost nemáte. :-) To děvče na nahrávce dělá efekt, kterému se říká distorze a je moc hezký. Pokud vám tam něco takového také vzniká a neunavuje vás to a dokážete to odstranit a zpívat čistý tón, když chcete, pak to může být také distorze a to za ni spíš buďte rád. :-D Někteří se o ni pokoušejí, nejde jim a bolí je to. Pokud se vám chrapot objevuje nechtěně a nejde odstranit, bude to asi známka nějaké chyby v pěvecké technice. Co se rozsahu týče, tak zřejmě máte běžný barytonový rozsah. Ale jistě se pomocí dobrých cvičení lze dostat i výše. :-)
Lukáš Jindra

POP

(Terezka, 9. 10. 2011 16:32)

Ahojky muj sen je být zpěvačkou je mi 11 let vyhrála jsem soutěž chodím i do lidušky přeju si být popovou zpěvačkou před rokem jsem začla chodit na zpěv měla jsem uplně první soutěž a hned jsem jí vyhrála tatka říká že by ze mě mohlo něco být moc si to přeju jak se mužu stát zpěvačkou?JÁ nejsem z Prahy tak to bude složitější Ahojky

Re: POP

(Lukáš Jindra, 11. 10. 2011 12:04)

Ahoj,
pro tvůj sen je důležitá píle, vytrvalost a pracovitost. Aby ses stala "hvězdou pop music", musíš na sobě roky tvrdě poctivě pracovat, mít dobrého hlasového pedagoga a pokud máš alespoň špetku talentu, může se ti tvůj sen splnit. Pokud u vás v okolí není dobrý hlasový pedagog, tak až budeš starší, začni jezdit na lekce zpěvu do Prahy nebo do Brna. (tak jsem to dělal já i mnoho mých dnes již slavných kolegů) Ještě jsi hodně mladá a máš všechno před sebou, takže jediné, co ti mohu poradit, je: makej na sobě a jdi za svým snem. :-)
Držím ti palce!
Lukáš Jindra

Opera

(Lucka, 9. 9. 2011 23:48)

Ahojte :)
Je mi čerstvých 15 a chtěla bych se dotázat jak zaspívat operu ...
Mám i jiný problém při zpěvu mě bolí krk i když se opravdu snažím zpívat přes bránici i když hodně na tu bránici tlačím ...
Vybrala jsem si kratičkou operku.
Je v mém věku možné vůbec zpívat operu?
Před půl rokem jsem to jen tak zkusila a šlo to dobře ... ale mám problém který má většina kluků v mém věku (až na to že jsem dívka) a to neustálá změna výšky hlasu a tónu ...
Napište mi prosím na email: dark.cherry@centrum.cz (a nejsem z Prahy ... takže na hodiny zpěvu nemohu docházet)

Re: Opera

(Lukáš Jindra, 12. 9. 2011 15:34)

Ahoj.
Opera není, jak by se mohlo zdát, až tolik odlišná od technicky správně zpívané populární hudby. Základem obou stylů je stejně kvalitní dechová opora a uvolněný krk. Rozdíl oproti zpěvu v populární hudbě je hlavně v barvě, kdy v opeře využíváme více rezonancí a tmavší barvu. Velmi zjednodušeně se dá říct, že v opeře se více otevírá krk a pusa, ale je to opravdu velké zjednodušení. Správná operní barva se buduje roky a je to trošku "věda", která se nedá popsat na dálku do jedné zprávy. :-)
Slovo "tlačit" je ve zpěvu vždy špatně. Právě tlak obvykle způsobuje bolesti v krku. Bránice nesmí být v křeči, nýbrž v neustálém kontinuálním pohybu směrem vzhůru.
Ve tvém věku je jistě možné zpívat operu.
Jestli ale ještě cítíš projevy doznívající mutace, tak si dej nějaký čas pauzu, věnuj se zatím dechovým cvičením, brumendům, lehkým rozezníváním tělních rezonancí a až mutace skončí, můžeš se naplno pustit do opery.
Kdybys měla nějaké nejasnosti s technikou, tak se na mě klidně obrať a můžeme to zkonzultovat po Skypu, což bude nový druh výuky, který budu nabízet od příštího roku pro mimopražské. :-)
Lukáš Jindra

Re: Re: Opera

(Lucka, 16. 9. 2011 18:38)

Tak to by bylo opravdu skvělé ...

hodina

(Lenka, 12. 9. 2011 14:40)

"příjde-li žák s konkrétní představou, co by rád ve své hodině dělal, snažím se mu v rámci dodržení zásad pěvecké pedagogiky vyjít co nejvíce vstříc.

Ke každému žákovi přistupuju naprosto individuálně.Žáci nejsou polotovary na běžícím pásu!

Co žák, to jiný problém.
Každému také vyhovuje jiný přístup a jiný způsob práce s hlasem."

Čtu si teď průběh Vaší hodiny a srovnávám s mojí. Jak dlouho by mělo trvat cvičení s hlasem a vůbec celá hodina? V mém případě půl hodiny děláme nějaká ta cvičení, v podstatě pořád ta stejná, aby se rozezněly dutiny (tu hlavní práci přece dělám já doma), a pak si chce pančelka poslechnout při písničce, jak se nám to podařilo rozeznít. A že prý s každou další hodinou se to lepší (písnička se usazuje). Ty písničky mě vůbec nebaví (Jsi můj pán, Mít rád bližního svého, Lásko má já stůňu), a to stihneme tak 2-3x zazpívat, ona mi do toho připomene nádech nádech, pak mi třeba poradí kde už mám radši nasadit smíšený rejstřík, protože plným to už neutáhnu, no a to je tak vše. Asi čekám zázraky nebo nevím. Asi je pravda, že fakt musím jeden celý rok jenom pilovat ten základ, a až potom chtít zkoušet nějaké styly, jestli to tahle paní učitelka vůbec bude umět. Ale takovou malou chviličku rozezvučovat dutiny a pak třikrát zazpívat písničku, která jí se líbí, to se zase moc nelíbí mně :-). Ale já jí moc do toho nechci mluvit, protože ona působí dojmem, že ví co dělá, a proč to tak dělá...
Myslíte, že je to tak v pořádku, a vážně jsem jen drobet netrpělivá? Když já nechci chodit se učit zpívat nějaké písničky, já bych chtěla cvičit cvičit :-). A my přitom děláme jen ta stejná 4 cvičení dokolečka.


« předchozí

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15

následující »