Jdi na obsah Jdi na menu
 


Kontakty + PORADNA

   

V případě potřeby mě neváhejte kontaktovat na mé e-mailové adrese: lukas@modernizpev.cz     
   
   
  


Diskusní fórum přemístěno sem: 
Níže už přidávat příspěvky nelze. Nové dotazy pište na nové stránky Pěvecké poradny.
   
   
  

Aktuální informace o mě hledejte na mém novém webu:
www.lukasjindra.cz

  

 

 

Komentáře

Přehled komentářů

Re: výuka přes SKYPE

(Lukáš Jindra, 24. 2. 2012 10:59)

Dobrý den,
ještě se dovybavuju a pak rozjedu zkušební provoz za zaváděcí ceny a uvidíme, jak se tento způsob osvědčí. Odhaduju začátek provozu cca na květen/červen.
Lukáš Jindra

Rada.

(Böhmová, 16. 2. 2012 11:44)

Dobrý den,
chtěla jsem Vás požádat o pomoc či radu.Mám 14 letého syna,který se narodil s dětskou mozkovou obrnou.To co mu ubral handicap v tělesném pohybu,tak mu bylo přidáno v muzikálnosti.Od malička denně zpívá,hudbu miluje.Účastnil se i soutěží,ve kterých se vždy umístil do 2 místa.Od 4 let chodil do pěveckého sboru.Skončil v něm až v loni,kdy už pro něj bylo fyzicky náročné absolvovat mnoho akcí a zkoušek v tempu zdravých dětí.Teď chodí na sólový zpěv. Mám ale pocit,že styl výuky mu nepřináší to co očekával.Cítím u něj určitou stagnaci.Je možná konzultace,vyslechnutí jeho zpěvu a nasměrování.Jsme z Pardubic,ale rádi přijedeme.Děkuji za odpověď a přeji Vám krásný den.Böhmová

Re: Rada.

(Lukáš Jindra, 16. 2. 2012 23:00)

Zdravím do mého rodného města! :-)
Jistě můžete kdykoli přijet za mnou, ale vám speciálně bych raději domluvil konzultaci s mou kolegyní, která v mé škole pracuje a ona sama se potýká s podobným fyzickým handicapem. Ona nejen že vychází ze stejných pedagogických základů jako já, ale navíc má osobní zkušenosti s tím, jak pěvecká technika funguje v těle podobně postižené osoby a sama má různé vychytávky, které zpěv usnadňují a dokonce se specializuje na pomoc (nejen) zpěvákům s podobným postižením a také i na muzikoterapii.
Tedy myslím, že pro vás bude lepší, když vám domluvím konzultaci v mé učebně s touto mou lektorkou.
Máte-li zájem, tak pro konkrétní domluvu mě, prosím, kontaktujte e-mailem a určitě se dohodneme. :-)
Lukáš Jindra

Přechod

(Markéta, 8. 2. 2012 14:20)

Dobrý den,
je mi 15 let a zpěvu se věnuju už od malička. Asi před třemi lety jsem začala zpívat solově a dostavil se problém s přechodem hlasu z hlavové části do (nevím jak to mám nazvat)"hruďákové". Nejde o to,že by tam ten hlas nebyl,ale jde o to,že je vůbec nedokážu propojit. S mojí učitelkou zpěvu to trénujeme stále dokola,ale mám pocit,že mě to nikam neposouvá.Tak jsem se chtěla zeptat,jestli na něco takového nemáte "lék".:)
A ještě jedna věc. Vím,že tohle všechno souvisí s bránicí a se správným použitím dechu ale jsou nějaké techniky, jak se to správně naučit?
Předem velmi děkuju.

Re: Přechod

(Lukáš Jindra, 14. 2. 2012 22:27)

Přeju hezký den,
toto je poněkud zapeklitá otázka, nicméně má velmi překvapivou odpověď: podle nejnovějších světových výzkumů v oblasti hlasu tzv. "hlasové přechody" neexistují! :-)
Vím, že většina tradičních metod si s tím láme hlavu a roky své žáky učí, jak se sžít s přechodem. Ale celý ten proces se dá urychlit pochopením toho, jak náš hlas opravdu funguje, což neumožňují staré metody nepodložené vědeckým výzkumem za využití nejmodernějších technologií.
Bylo by to na opravdu dlouhé vysvětlování a bez praktických ukázek by to stejně nemělo smysl. Jediné řešení by bylo se sejít osobně.
Pokud se věnujete klasickému zpěvu, tak klidně buďte ještě nějaký ten rok trpělivá - myslím, že pro operu není tradiční cesta výuky špatná. :-)
Pokud ale chcete dělat pop, bylo by dobré zvolit nějakou modernější cestu. :-)
Držím palce ve vašem snažení!
Lukáš Jindra

operní zpěv

(Barbora, 27. 1. 2012 23:28)

Dobrý den,
chtěla bych se zeptat,zda musí mít člověk, který se chce učit operu lepší hlasový fond nějaké výrazné či speciální nadaní, aby to zvládl, než člověk, který chce zpívat pop. Když jsem řekla své učitelce v hudební škole, že mě zajímá opera, řekla mi, že nemám tzv. velký hlas, a tudíž by to asi pro mě nebylo vhodné. Tak nevím, co si o tom mám myslet. Jaký je váš názor?
Děkuji za odpověď.

Re: operní zpěv

(Lukáš Jindra, 1. 2. 2012 17:09)

Dobrý den,
vše hodně záleží na správné technice. Samozřejmě někdo je obdařen silnějším hlasem, někdo o něco slabším. Ale myslím, že produkovat operní tón jsou připraveny každé hlasivky, jen je potřeba tělo naučit, jak na to. Samozřejmě v opeře je nutné mít silný a nosný hlas, což je předpokladem pro sólistickou praxi. Nicméně z mé vlastní zkušenosti vím, že v operních sborech to není vždy pravidlem.
Tedy záleží, jak vysoké laťky si kladete, jaké Vám byly dány biologické dispozice a jak dobrou pěveckou metodu využíváte.
Na dálku nedokážu víc posoudit - to bych Vás musel slyšet a zkusit s Vámi pracovat.
Ať Vám zpívání jde! :-)
Lukáš Jindra

sen

(simona, 23. 1. 2012 20:19)

dobrý den,
je mi 13 let, a od malinka bych se chtěla stát popovou zpěvačkou... nevím ale, jestli mi to jde. občas zpívám vysoké tóny hodně přes krk (nebo tak nějak) a nejde mi to pořádně zazpívat. na základní škole jsem chodila do sboru (cca 4 roky) a zpívala jsem "3. hlas". nevím, kde a jak se mám pořádně naučit zpívat a jak jsem už zmínila, je to můj sen...
prosím poraďte mi, kde mohu sehnat dobrého učitele zpěvu z Brna?
Děkuji moc...

Re: sen

(Lukáš Jindra, 27. 1. 2012 16:15)

Dobrý den,
problém s vysokými tóny má na začátku téměř každý, takže se nemusíte bát, že by vám to mohlo zabránit dosáhnout vašeho snu.
Už co nevidět zavedu výuku po Skypu. Pokud jste vybavena na Skypovou komunikaci, mohu se na vás "podívat".
Co se týče jiných pedagogů, s žádnými po republice nespolupracuju, kromě těch, kteří pracují v mé škole.
Ale snad bych vám i přesto mohl nějak pomoci. Napište mi mail a něco vymyslíme. :-)
Lukáš Jindra

zpěv

(Verča, 13. 12. 2011 9:50)

Zdravím Vás, vyhledala jsem Vaše stránky neboť poslední dobou pociťuji že bych si konečně měla splnit svůj malinký sen a naučit se zpívat...nemyslím si že umím ale už to že by jste mě třeba učil by mi dávalo pocit že už jsem o kousek dál...:)nikdy jsem nikde nezpívala maximalně tak pro sebe sama doma :D kdybych měla zpívat před publikem tak radši někam uteču..broukám si písně od všech žánrů:) přítel se mě ptá co bych chtěla pod stromeček a myslím že mu ukážu Vaše stránky a snad mi to dopřeje:)děkuju za přečtení a snad se brzo setkáme osobně:)

Re: zpěv

(Lukáš Jindra, 16. 12. 2011 9:23)

Přeju krásný předvánoční čas.
Tak mu ty stránky ukažte a přijďte v novém roce! :-)
Je krásné plnit si sny...
Lukáš Jindra

mezzosopran a violoncello

(Veronika, 4. 12. 2011 0:08)

Dobrý den,

nevíte prosím o nějakých skladbách pro violoncello a mezzosoprán (případně countertenor) a nejlépe z období do r. 1750 (ale není nutné)? Opravdu velmi dlouho jsem je hledala, ale neúspěšně.

S přáním všeho dobrého
Veronika

Re: mezzosopran a violoncello

(Lukáš Jindra, 4. 12. 2011 12:32)

Dobrý den,
moc rád bych vám pomohl, ale bohužel o této hudbě nemám přehled.
Ať brzy najdete! :-)
Lukáš Jindra

Re: belting, hlavový tón, techniky zpěvu

(Lukáš Jindra, 27. 10. 2011 12:09)

Zdravím opět po čase! :-)
Nejprve si uděláme trošku jasno v pojmech... Vaše pedagožka vás učí jen jednu techniku a dle vašeho popisu soudím, že se evidentně jedná o techniku „klasickou“, tedy tu, kterou se školí operní hlasy. Z toho vychází i používaná terminologie a rozdělení hlasu na tzv. rejstříky – a to konkrétně na „hrudní (prsní) rejstřík“ a „hlavový rejstřík“.
V tradiční výuce popového zpěvu se témuž v popové podobě říká „plný hlas“ a „falzet“.
Rozdíl mezi klasickým „hlavovým rejstříkem“ a popovým „falzetem“ je zjednodušeně řečeno v tom, že v klasice je snaha co nejvíce tento rejstřík posílit pomocí hlavových rezonancí zpíváním do správného „rezonančního bodu“ v „masce“ ve spolupráci se správně vedeným dechem z bránice. Klasickým „hlavovým rejstříkem“ tedy časem dosáhnete mnohem silnější hlasitosti a plnější barvy, ale nikdy nebude mít onu kovovost a stylovost pro rockovou muziku jako třeba „belting“!!!
Nicméně nechci zatracovat klasické školení. Toto většinou dá žákům velice dobrý základ, jak správně pracovat s dechem, jak si šetřit hlas a další velmi prospěšné návyky! Nicméně barva zůstává klasická, tedy vhodná pro sborový, kostelní či operní zpěv. Někteří žáci, kteří mají „napodobovací vnímání“, tak i když studují klasickou techniku, dokážou si jejím prostřednictvím nelézt „belting“ sami, i když ten klasická výuka v sobě nezahrnuje. Kdo ale není „napodobovací typ“, že dokáže napodobovat okamžitě zvuky, které slyší a nepotřebuje k tomu výklad techniky, má smůlu!
Nyní nahlédněme do nejmodernějších technik současnosti. Budu nyní vycházet z terminologie Complete Vocal Technique, která je v současné době nejmodernější a nejvyspělejší. Přehled této techniky naleznete na cvt.czweb.org. Aby se to odlišilo od tradičního chápání hlasu, jak ho používají zastaralé metody, nepoužívá se zde pojem „rejstřík“, ale „modus“. Tedy dle nejmodernějších výzkumů nemáme 2 „rejstříky“, ale 4 „módy“ – neutral, curbing, overdrive a edge (dříve nazývaný belting). Tradiční klasická výuka ženského hlasu používá v největších hloubkách overdrive, ve středních polohách curbing a nahoře neutrál. Edge (dříve belting) ženský operní hlas nepoužívá nikdy. Chcete-li to lépe pochopit, doporučuju, abyste přijela 12.11. do Prahy na seminář (více na zmíněných stránkách nebo na facebooku na http://www.facebook.com/event.php?eid=269526449737746), který se nám podařilo uspořádat – přijede k nám certifikovaný lektor této techniky a bude celé sobotní odpoledne vysvětlovat, jak to v našem krku doopravdy funguje, jak v sobě mody objevit a jak je v praxi používat. Tam vše pochopíte! :-)
Držím vám palce na vaší cestě za vysněným cílem! :-)
Lukáš Jindra

Re: Re: belting, hlavový tón, techniky zpěvu

(Pavla, 22. 11. 2011 22:17)

Dobrý den, jakčtu vaše rady k tomuto příspěvku,jako byste mluvil o mně:) Zpívám už od mala,ale klasickým zpěvem s lektorkou z Jihočeského divadla. Ale v kapele,kde zpívám 4 roky,pořád řeší náš zvukař že mám slabý hlas,ať se opřu apod. A to proto,že jsem vše dosud zpívala posazeným falzetem,i skoro úplé moje spodky.(což teď nechápu:))No a teď postupně zjišťuji a zkouším všechny songy předělat do mého plného hlasu,přičemž ale nedokážu s hlasem pracovat tak jako u falzetu,a tahám to krkem a hned se mi unaví hlasivky. Taky bych potřebovala u některých písní používat oba hlasy, když má písěň velký rozsah, ale aby to nebylo moc znát. Ráda bych klidně někdy přijela na konzultaci,abyste mi mohl poradit osobně.Předem děkuji za odpověď.

Re: Re: Re: belting, hlavový tón, techniky zpěvu

(Lukáš Jindra, 27. 11. 2011 11:38)

Dobrý den,
váš problém je velmi častý. Prošla jste klasickým školením, které rozvíjí zejména klasicky tvořený "falzet". Tím ale v rockové hudbě nedosáhnete potřebné kovovosti, stylového drivu, energie a emocí. Tedy je nutné přejít na "plný hlas". To bývá pro žáky zvyklé zpívat pouze "falzetem" zpočátku obtížné, protože se musí naučit používat velké množství dechové opory, na což nejsou zvyklí. Ale v momentě, kdy to jejich tělo pochopí, začnou se relativně rychle zlepšovat a za nějaký čas dokonce mohou dokázat zpívat úplně odzdola až úplně nahoru "plným hlasem" a "falzet" nebudou potřebovat. "Falzet" tak přestane být nutností, ale pouze uměleckou volbou, když budou chtít svůj zpěv ozvláštnit a udělat někde změnu barvy tónu.
Nebojte se tedy, váš problém má řešení a určitě se můžete naučit zpívat stylově do moderní hudby! :-)
Ať se vám to brzy podaří!
Lukáš Jindra

Hlavový ton

(Klára, 20. 11. 2011 14:47)

Dobrý den,
potřebovala bych poradit.je mi 18 let a cca od 10let se věnuji zpěvu.Pořád jsem zpívala alt takže samé hrudní ton.Když ale teď v 18 chci jít na konzervatoř,tak mi moje profesorka zpěvu ale i na konzervatoři řekli že jsem byla špatně zařazena a že jsem mezzosoprán.Jenomže po podstivém každodenním tréninku se s uvolněným krkem dostanu až kolem f2 a hlavovým tonem i dál ale ten hlavový ton se mi povede zazpívat jen někdy a nevím přesně jak jsem to udělala.Znám různé cvičení na hlavový ton které provádím ale nemůžu se tam dostat, když na to nemyslím tak se mi to občas povede ale opět nevím jak, když to chci zkusit znovu tak už to nejde.Nevíte prosím jak na tom pracovat abych zpívala hlavovým tonem automaticky a netlačila to přes krk ? Děkuji.

Re: Hlavový ton

(Lukáš Jindra, 20. 11. 2011 15:32)

Dobrý den,
bohužel nedokážu takto na dálku diagnostikovat, v čem se skrývá váš problém. Mohu jen ze svých zkušeností říct, že ve většině případů, když žák nemůže do výšek, tak za to může nedostatečná dechová opora. Zkuste se zaměřit na správné vedení dechu při zpěvu, třeba by vám to mohlo pomoci. Ale máte-li svou profesorku, tak to řešte s ní. :-)
Držím vám palce!
Lukáš Jindra

Potřebuji poradit

(Lenka, 9. 11. 2011 13:34)

Dobrý den, potřebovala bych najít velmi dobrou učitelku zpěvu v Ostravě, která by mě naučila intonaci. Zpívám prý o tercii výše. Chtěla jsem se zeptat, dá se to vůbec napravit. Je mi už 21 let. Tak nevím. Prosím, poraďte mi.

Re: Potřebuji poradit

(Lukáš Jindra, 10. 11. 2011 22:36)

Dobrý den,
bohužel nemám žádný přehled o učitelích po republice...
Na to, abyste se naučila čistě intonovat, nepotřebujete "velmi dobrou učitelku", ale hlavně trpělivou! Každý kdo učí zpěv, by měl umět intonovat - to je jeden z neodmyslitelných předpokladů. Tedy není na to potřeba žádný specialista. Spíše většina pedagogů na to nemá trpělivost a takové žáky raději odmítá, protože obvykle trvá déle, než se člověk odblokuje a začne "slyšet". Já už jsem několik takových žáků měl, co nedokázali chytit žádný tón správně a když měli dostatek trpělivosti oni, vždy se výsledku dobrali a začali zpívat čistě. :-)
Tedy zkuste oslovit pedagogy ve vaší lokalitě a spíše vybírejte podle vstřícnosti. :-)
Držím palce, ať máte vy i váš pedagog dostatek trpělivosti!
Lukáš Jindra


« předchozí

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15

následující »